דף הבית
 
   
 
 
 

MarCom plan



תוכנית תקשורת שיווקית - MarCom Plan  או כיצד לפתח תוכנית תקשורת שיווקית ?  

מהי תוכנית תקשורת שיווקית ? מתי כדאי לפתח תוכנית תקשורת שיווקית מסוג זה?  מהיכן מגיע המידע לפיתוח התוכנית לתקשורת שיווקית ?  כיצד יש לכתוב תוכנית כזו, ולאיזה צורך?

אנשי תקשורת שיווקית MarCom, העובדים קשה מדי ונתמכים במשאבים נמוכים מדי , זכאים לשאול האם העבודה הכרוכה בפיתוח תוכנית "תקשורת שיווקית" , שווה את המאמץ שהיא דורשת?  התשובה היא שכן, מכיוון שתוכנית תקשורת כתובה מביאה עמה:

· מיקוד בעבודה היומיומית

·קביעת סדר עדיפויות

·תחושת סדר ושליטה

·סיוע ברכישת תמיכה של צוות ההנהלה והעובדים בתוכנית המוצעת ושקט נפשי במקום תחושת חוסר אונים

 מהי תוכנית תקשורת-  MarCom Plan?

תוכנית תקשורת שיווקית MarCom Plan היא מסמך כתוב המתאר:

 מה ברצונך להשיג בתוכנית התקשורת שלך (יעדים)·דרכים שבהם ניתן להשיג יעדים אלו (מטרות או תוכנית עבודה)·בפני מי תוצג תוכנית התקשורת שלך (קהל היעד)·כיצד יושגו היעדים שהוצבו (כלים ולוח זמנים)· כיצד ימדדו תוצאות התוכנית (הערכה)

המושג תקשורת שיווקית MarCom  כולל את כל האינטראקציות הכתובות, המדוברות והאלקטרוניות עם קהלים מקושרים.

תוכנית תקשורת מקיפה יעדים, מטרות, וכלים לכל סוגי התקשורת, ביניהם:

 פרסומים תקופתיים בדפוס;· תקשורת מקוונת· חומרים לפגישות ודיונים;· חומרים לאמצעי תקשורת וליחסי ציבור;· כלי שיווק ומכירות , WEB ,פורומים , בלוגים , טוקבקים;· מסמכים משפטיים וחוקתיים;·תקשורת נכנסת, כולל נוהלי קבלת תקשורת ותוכן תא קולי;·הודעות רשמיות מטעם ועדות ומועצת המנהלים;· חומרים בנושא זהות התאגיד, כולל כותרת נייר מכתבים, לוגו, ומעטפות;· סקרים;· תעודות ופרסים;· דוחות שנתיים;· סימון מסחרי:· נאומים;· חשבוניות;

מתי לפתח תוכנית "תקשורת שיווקית" MarCom Plan

הזמן הטוב ביותר לפיתוח תוכנית הוא בצמוד לתהליך התקצוב השנתי או תהליך התכנון הארגוני של החברה.

יש לערוך ביקורת באמצעות תקשורת-חוקרת.  הערך את התקשורת הקיימת.

ישנם תאגידים השוכרים חברות לביצוע משימה זו, אך מחיר האובייקטיביות של מבקר חיצוני יכול להיות גבוה.  על מנת לערוך מחקר עצמאי, חשוב לברר -

מה כל אחד מחברי הצוות עושה מבחינת תקשורת,·  מה מיועדת כל פעילות תקשורתית להשיג,· מה מידת יעילותה של כל פעילות. על מנת לקבל תשובות עליך:·לערוך סיעור מוחין עם צוות התקשורת,· דבר עם מחלקות אחרות,· לראיין את מנהל הצוות הבכיר,· לראיין את מועצת המנהלים,· לדבר עם חברי ועדת התקשורת,· לסקור את נושא החברות,· לארח קבוצות מיקוד,·לתשאל אנשים שאינם במעמד חבר.

הגדרת יעדים.כשבידיך מידע מן הבדיקה שנערכה, יש להגדיר את יעדי התקשורת הכוללים – התוצאות שאליהן שואפים להגיע.  הללו עשויים לכלול :

שירות מצוין לחברים,·  נאמנות חברים,·  ריכוז המאמץ התקשורתי,·  הגברת עבודת-צוות של העובדים,·  שיפור באספקת מוצרים,·  ראות בפני התאגיד והתעשייה או המקצוע שהיא מייצגת, והשפעה על הממשל,אמצעי-התקשורת, הצרכנים    וקהלי יעד אחרים.הגדרת קהלי יעד.  ערוך רשימה של כל הקהלים שהתאגיד שלך עשוי להיות עמם בקשר, מנסה להשפיע או לספק שירות.  ברשימה עשויים להיות כלולים

·חברים;·אנשים שאינם חברים;·צרכנים;·תאגידים קשורים;·תאגידים יריבים;·מחנכים;·רשויות , אזוריות ומקומיות;·תעשיות קשורות;·אמצעי תקשורת;

הגדרת מטרות לתוכנית תקשורת שיווקית MarCom Plan :  כאשר ישנם יעדים מוצהרים, ובהתחשב במשאבי כוח אדם וממון, יש להגדיר מטרות – כלומר, תוכנית עבודה לכל יעד.  מטרות כוללות תוכניות, מוצרים או שירותים כלליים שבהם יעשה שימוש להשגת היעדים.  לדוגמה, אם היעד הוא שיפור השירות המוענק לחברים, המטרות עשויות לכלול שיפור ההשתלמות לתפקיד נותני שירות לחברים, תקשורת ייחודית המיועדת לחברים חדשים, חוברת עיון לטיפול בתלונות, ומידע שוטף לחברים.

זיהוי כלים:  יש להחליט אילה כלים ישמשו להשגת המטרות המוצהרות.  כלים אלו יכולים להיות מעלון פרסומת פשוט ועד כתב-עת מבריק.  אל תתעלם מכלים פשוטים כגון פוסטרים, עטיפת דוחות, כרטיסי ביקור, ואתרי אינטרנט.  ערוך סיעור מוחין עם אנשי הצוות להעלאת רעיונות.

קביעת לוח זמנים.  כאשר זוהו יעדים, מטרות, קהלי יעד וכלים, יש לכמת את התוצאות בטבלת לוח זמנים המתאר באופן מחוספס אלו פרויקטים יושגו ומתי.  יש להפריד יעדים על פי מסגרות זמן הגיוניות (חודשי, שבועי, וכו').

הערכת תוצאות.  יש לשלב בתוכנית שיטה למדידת תוצאות.  ההערכה עשויה להתבצע באחד מהאופנים הבאים:

· דו"ח חודשי לגבי התקדמות העבודה,· דוחות מחלקתיים פורמאליים להצגה בפגישות צוות,· תדריכים תקופתיים של המנהל הבכיר בצוות וראשי המחלקות,

· וסיכום סוף-שנה עבור הדו"ח השנתי.

פיתוח תוכנית תקשורת כתובה דורש מאמץ. יש להביא בחשבון שלושה עד ארבעה ימי עבודה לכתיבת תוכנית כזו בפעם הראשונה.  כאשר תעוצב, תחליק התוכנית הכתובה את עבודתך משך השנה כולה, תגרום למנכ"ל וחברי צוות אחרים לרחוש לך כבוד, תסייע בסידור עדיפויות בעבודה, תגן עליך בפני דרישות של הרגע האחרון, ותעניק חזות מאורגנת לאי-הסדר בעבודה. 

 
רוצה לדעת עוד .יש לחץ של פרויקטים וצריך עזרה על בסיס פרויקטים . רוצה סיוע על בסיס אאוטסורסינג (מיקור חוץ ), בישראל ומחוצה לה .