דף הבית
 
   
 
 
 

קבוצת מיקוד



קבוצת מיקוד - כלים למנהל שיווק  
 
מהי קבוצת מיקוד?

קבוצת מיקוד היא כלי מחקרי מתחום המחקר האיכותני. קבוצות מיקוד התבצעו עוד בראשית המאה הקודמת במספר מוקדים בעולם, כדי לאשש צורך במוצרים או לתמוך באסטרטגיות שיווקיות.
קבוצת מיקוד מאפשרת לקבל מידע חשוב על שני מרכיבים המשפיעים על התנהגות הצרכן: השכל והרגש.
קבוצת מיקוד מורכבת מ - 6-12 צרכנים פוטנציאלים אשר מגויסים לפגישה אחת או מספר פגישות בנות שעה עד שעתיים כדי לדון יחד במוצר, מותג או תהליך שיווקי.
אופי הדיון מאפשר תקשורת ישירה בין האנשים לבין עצמם, תוך הנחייה מבוקרת וממוקדת אשר מובילה את המשתתפים לכדי הבעת דעה ועמדה ברורה לגבי נושא הדיון.

במה שונה קבוצת מיקוד מסקר או ראיון אחד על אחד?

סקר בדרך כלל נערך באמצעות הטלפון כאשר לסוקר יש סל שאלות ותשובות סגור ומובנה כדוגמת מבחן אמריקאי. הנשאל מחויב לשאלון באופן בינוני עד נמוך, הסוקר לעיתים מפריע לנשאל וסל השאלות והתשובות אינו משתנה מנשאל לנשאל כך שמידת ההתאמה לכל נשאל נמוכה.

בראיון אחד על אחד ישנו סל שאלות מובנה ואילו התשובות פתוחות. הנשאל בעל מחויבות בינונית לשאלון. המידע אותו יעניק ימוקד על ידי השאלון מבלי יכולת להוסיף נתוני מידע נוספים מעולם הייצוג הפנימי והאישי של המרואיין, אשר מהווים מרכיב חשוב בהחלטה לגבי קיומו ועתידו של מוצר או מותג מסוים.

למשתתפים בקבוצת מיקוד יש מחויבות בינונית עד גבוהה למחקר. הדיון מתנהל באווירה פתוחה ונעימה כאשר המנחה מציג סוגיות והמשתתפים דנים בהן בינם לבין עצמם בהכוונת המנחה. רק בקבוצת מיקוד ניתנת למשתתף האפשרות להעלות שאלות לגבי נושא המחקר, כאשר גם מתוך שאלות או הבהרות אלו ניתן ללמוד על נושא המחקר עצמו. חשוב לציין כי המשתתף מקבל שי בעל ערך כספי תמורת השתתפותו בקבוצת המיקוד.

היכולת ללמוד על המרכיב הרגשי בקבוצת מיקוד נובעת מהעובדה שמנחה הקבוצה לא משתמש בשאלות ישירות בנושא הדיון, אלא מפעיל כלים השלכתיים ושיטות בלתי אמצעיות אשר באמצעותן ניתן לקבל מידע על נטיות אישיותיות, ערכים, אמונות, רגשות ומחשבות.

חשוב לדעת לגבי קבוצת מיקוד

קבוצת מיקוד הינה כלי מחקרי אפקטיבי כאשר מקפידים על שני מרכיבים חשובים.
1. הרכב המשתתפים בקבוצה הינו משמעותי.יש לדאוג לכך שכל המשתתפים ישתייכו לפלח השוק אליו פונה המוצר.
2. על מנחה הקבוצה להיות בעל השכלה בהנחיית קבוצות ובעל ראיה שיווקית. יכולותיו האישיותיות צריכות לכלול: תקשורת בינאישית גבוהה, איש אשכולות היוצר עניין סביב נושאי שיחה מגוונים, בעל יכולות הקשבה וקשב גבוהות, אישיות לא שיפוטית אשר תאפשר דיון כן סביב נושא המחקר ובעל יכולת הסתגלות טובה לשינויים.

סיכום
קבוצת מיקוד מאפשרת לך להבין ולהרגיש את הצרכנים שלך ומעניקה לך את המידע הדרוש לך לקבלת החלטות עסקיות נכונות.

בוסטר ממליצה לבצע קבוצות מיקוד במטרה לאפיין נבון יותר ומדויק יותר, להשקיע אנרגיה ומשאבים שיווקיים בצורה אופטימאלית ואפקטיבית . 

מעוניין בקבוצת מיקוד לברור צרכים על המוצר והשרות שלך , פנה אלינו
חדש ! קבוצת מיקוד לעסקים קטנים , מחירים מותאמים .